Los Angeles i California

Velkommen til Scientology Media Productions: Religionens massive kommunikasjons-hovedkvarter åpnes for verden

Kirkens avanserte, multi-plattform, totalt revolusjonerende og restaurerte spillefilm- og tv-studio lansert 28. mai i Hollywood, overbringer budskapet om hjelp – rent og purt – overalt.

Ett hundre og femti meter over Sunset Boulevard, midt i et viltvoksende filmstudio i Hollywood i California, står et kommunikasjonstårn prydet med et symbol: Kringkastingsbølger som flankerer to trekanter og en stilisert «S». Den høytliggende logoen som modig introdusere seg selv for underholdnings-kommunikasjonshovedstaden på planeten, betyr bare en ting.

David Miscavige, styreformannen i Religious Technology Center, hilste de mer enn 10 000 scientologene som var samlet for å feire innvielsen av Scientology Media Productions – et nytt toppmoderne digitalt mediesenter som bringer budskapet om hjelp, rent og purt, overalt.

«Vår ufordervede kommunikasjonslinje til milliardene», sa David Miscavige, religionens kirkelige leder, i en tale til mer enn 10 000 scientologer og venner ved innvielsen av Kirkens globale mediesenter. «Fordi, som det sies: Hvis du ikke skriver din egen historie, vil noen annen gjøre det. Så, ja, nå skal vi skrive vår egen historie som ingen annen religion i historien har gjort det. Og det hele kommer til å skje akkurat her fra Scientology Media Productions.»

Scientology Media Productions (SMP) er klart til å kringkaste viktige, gode, vitale nyheter til verden. Nyhetene som når TV-skjermer; fakta og meninger ment for radioer; tidsskrifter rykende ferske fra digitale trykkpresser; informasjon sendt til datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner.

Ja, Scientologi er i nyhetene – det er sannelig bevis på at religionen er så interessant. Men nå ER Scientology Media Productions media.

Lørdag 28. mai åpnet et historisk, dog ytterst høyteknologisk mediekompleks, SMP. Det er et fullt integrert digitalt medieproduksjonssenter for tv, Internet og magasiner, med oppgaven å utnytte kraften i all media for å bringe virkelige svar til verden.

«Så dere spør hva alt dette dreier seg om», sa David Miscavige. «Det er en historie L. Ron Hubbard selv la inn i Scientologi – å dele den viten vi besitter for å hjelpe andre til å hjelpe seg selv. Og det som hører til: Å ignorere buingen fra de som hevder at mennesket ikke kan bli forstått, ikke kan bli hjulpet. Vi vet noe annet. Vi vet at mennesket kan bli hjulpet. Og hva mer er, vi vet hvordan vi skal gjøre det.»

Miscavige kommenterte at for å spre religionens ord, må Scientologis egen media skapes. «Slik har vår søken vært», sa han. «Og hvorfor dette stedet representerer den siste komponenten i et sammenknyttet system for våre globale Scientologi-kommunikasjoner.»

Scientology Media Productions vil være nervesenteret som sprer Kirkens budskap til verden, og en ressurs for det stadig voksende antallet Scientologikirker, humanitære tiltak og programmer for sosial forbedring over hele kloden.

Idet en merker seg at «den gjennomsnittlige unge voksne bruker 10 timer hver dag på Internett, og at noen søker på ’meningen med livet’ hvert femte sekund, mens andre søker etter svar på ’åndelighet’ seks ganger per sekund», sa Miscavige at «SMP vil utnytte kraften i hvert eneste sosiale mediested vi kan forestille oss for å gi disse svarene.»

«Så for de 95 prosentene av verdens befolkning som hører på radio hver dag», sa David Miscavige: «og for gjennomsnittstitteren som tilbringer 40 timer klistret til tv-en hver uke, er det opplagte svaret å ha vår egen radiostasjon, vår egen tv-kanal og våre egne kringkastingsfasiliteter.»

Scientology Media Productions er et tjue mål stort kompleks nær krysset mellom Sunset og Hollywood Boulevard. Filmstudioet, som opprinnelig ble bygd i 1912, inneholder toppmoderne lydscener, kreativ suiter, produksjonsområder for visuelle effekter, redigering, lydopptak og -miksing, oversettelse og dubbing – hvert eneste aspekt av film, kringkastings- og online-produksjon.

Pluss at det redaksjonelle hovedkvarteret for Freedom magazine, som bringer hardtslående artikler om ting som interesserer mennesket og historier basert på undersøkende journalistikk, befinner seg på SMP. Freedom selv ekspanderes til å bli en global nyhets-organisasjon som strekker seg fra det trykte ord til fjernsyn, radio og Internett-plattformer.

Det er det mest moderne og avanserte digitale medie-anlegget av sitt slag i verden. Scientologis verdensomspennende aktiviteter, inkludert humanitære og sosiale forbedringskampanjer, så vel som nyheter om aktuelle begivenheter i verden, blir matet inn i filmstudioets Sentrale innlagring, filmstudioets internasjonale medieklareringskontor, og blir tilgjengelige for kompleksets kringkastings-, audio- og publikasjons­aktiviteter. Alt dette knyttes sentralt av 43 kilometer med fiberoptisk kabel til en samling supercomputere med en samlet kapasitet på 3,2 millioner gigabyte med informasjon og medie-plattformer, distribuert til egne databaser for øyeblikkelig oversettelse.

SMP er ikke bare et evolusjonært fremskritt for religion – det er en stor gave til samfunnet. «Vi åpner også dørene våre for humanitære organisasjoner, velgjørende organisasjoner og alle trosretninger i Los Angeles», sa Miscavige. «Fasilitetene våre vil være åpne for alle slags tilstelninger i lokalsamfunnet, tv-innsamlinger, religiøse programmer for alle trosretninger, det hele.»

Det som understreket det ved innvielsen, var bifallsrop fra samfunnsledere av Hollywood og Los Angeles by. Leron Gubler, president for Hollywoods handelskammer, kommenterte: «Det som skjer her i dag har en stor betydning. Folk holder øye med Hollywood og merker seg hva Kirken gjør. Dere gjør ikke bare dette til et godt og trygt sted, men dere gir enestående muligheter for at forfattere, instruktører og alle former for kreative yrkesutøvere skal trives i disse unike omgivelsene. Så la oss arbeide sammen for å ta Hollywood til enda større høyder!»

President for Los Angeles Conservancy, Linda Dishman, sa at hun var «glad for at det ble dere som skal føre videre dette historiske filmstudioet. Det faktum at dette stedet vil fortsette å bli brukt til medie- og audiovisuell produksjon er spesielt verdt å nevne. Fordi jeg vet at dere har investert betraktelige summer i restaureringen av det. Og enda bedre er det ekstraordinære faktum at grunnleggeren deres begynte sin karriere som manusforfatter i Hollywood fra en adresse på nettopp dette filmstudioet.»

Arturo Sandoval, kaptein i Los Angeles’ politi, anerkjente at Scientologikirken alltid er der for å hjelpe med tiltak mot stoffmisbruk og bekjempelse av kriminalitet. «Det som er bemerkelsesverdig med Kirken og dens medlemmer, er at dere gir og ikke ber om noe til gjengjeld», sa han. «Med denne storslåtte innvielsen i dag, har vi alle fått en mulighet til å få våre viktige budskap ut gjennom alle slags ulike medier. Og bare på den måten kan vi hjelpe til med å garantere at våre barn lykkes.»

Den siste gjestetaleren var Kevin James, direktøren for Los Angeles City Film- og tv-kontor. «Fra perspektivet trygghet for byen og publikum beundrer jeg engasjementet deres med å være en flott partner på grasrotnivået. Og jeg beundrer også den profesjonelle holdningen og villigheten deres som dere viser i samarbeidet med oss, Los Angeles by. Dere er godt forberedt på å være en partner her i byen. Og det betyr mye. Men med dette nye filmstudioet vi feirer i dag, vil jeg si at dere tar partnerskapet til et helt nytt nivå!»

James la også til: «Jeg vet at Scientologikirken ikke er en gruppe som gjør noe halvhjertet. Men som profesjonell filmelsker kunne ikke noe ha forberedt meg på alt dette. Som en som opptrer i radio og tv og som ledende kontaktperson for film i verdens underholdnings­hovedstad, betyr det noe når noen kommer og legger listen høyere. Og jeg er nødt til å fortelle dere at vi ikke var overrasket over at dere gjorde det. Men til tross for det sa jeg definitivt til folk borte på rådhuset at ’Dere er nødt til å komme og se dette’. Fordi Scientologikirken har gjort det igjen.»

Da Kirken ervervet filmstudioet fra den offentlige kringkastingsstasjonen KCET, viet den seg til fullt ut å restaurere anlegget som et høyt skattet stykke Hollywood-historie. Fra karakteristiske buede taksteinstak til spesielt murverk, et teater med romersk-tuskanske søyler, til omkledningsrom og mer – alt har blitt fortreffelig renovert. Mye av historien til filmstudioet vises og vekker minner fra filmer som ble filmet eller produsert der, inkludert Kidnapped, 55 days at Peking, El Cid, Love in the Afternoon, og Invasion of the Body Snatchers.

Invitasjonen i 1937 til L. Ron Hubbard om å skrive manuskripter ble sendt fra stedets adresse. LRH arbeidet med filmer, inkludert den svært vellykkede 15-episoders filmserien The Secret of Treasure Island (Hemmeligheten på skattøya). Et kontor i SMP, som omfatter terskelen LRH først krysset for å starte sitt filmarbeid, inneholder en utstilling av hans formidable produksjon under gullalderen til populærlitteratur og filmer.

_______________

Innvielsen av Scientology Media Productions kommer midt i Kirkens største ekspansjonsbølge i historien, med Ideelle organisasjoner som innvies verden over. Disse kirkene gir ikke bare scientologer evnen til å utvikle seg langs sine åndelige stier, men de er lokale hovedkvarter som lanserer opplysningsprogrammer for å øke bevisstheten om stoff, krenkelser av menneskerettigheter, overgrep innen mental helse, og kriminalitet. De er også baser som Scientologis frivillige prester sprer seg ut fra for å heve hele områder med religionens teknologi og gi hjelp til dem som har stått overfor katastrofer. 50 Ideelle orger er nå ferdige, et halvt dusin flere er klare for innvielse dette året, og 50 til er underveis.

Dette siste tiåret har dessuten sett Kirken gi seg i kast med større prosjekter for å spre Scientologis budskap om hjelp og håp. 

Det første kom med etableringen av Bridge Publications, verdens største heldigitale print-on-demand-anlegg for å gjøre LRH-materialer tilgjengelige hvor som helst, overalt og på ethvert språk.

Deretter kom skapelsen av Scientologis internasjonale disseminerings- og distribusjonssenter i Los Angeles, Kirkens toppmoderne, 17 000 m2 store trykkeri- og distribusjonsanlegg.

Og alt i tillegg til Kirkens førsteklasses filmstudio Golden Era Productions, der alle LRHs treningsfilmer for Scientologi produseres.

Til slutt kom Scientology Media Productions.

«Tenk på alt vi kan tilby i form av virkelige løsninger, faktisk sannhet og hjelp uten betingelser. Og da blir spørsmålet: Hvordan får vi disse løsningene ut til alle, på alle jordens språk?», sa Miscavige. «Det svaret ligger selvfølgelig i det LRH gjentok som den livsviktige nødvendigheten av å akseptere korrekte størrelsesordener.

Å i det minste å se for seg disse størrelsesordenene, som i: sju milliarder mennesker. Vel, i lys av hva dere har vært vitne til så langt, og hva dere står i ferd med å være vitne til, synes jeg ikke det er urimelig å spørre: Kan dere forestille dere det nå?»

Hvorpå David Miscavige kuttet den massive snoren og åpnet Scientology Media Productions for verden.